Jak zaaranżować open space w biurze?

Biura w stylu open space to otwarte przestrzenie, w których cały zespół pracuje w ramach jednego pomieszczenia. Choć mogą przywodzić na myśl skojarzenia z hałasem i trudnościami w uzyskaniu koncentracji, to przybywamy odczarować te utarte schematy i podpowiadamy, jak powinna wyglądać aranżacja biura open space, żeby wszystkim pracowało się wygodnie.

Open space wady i zalety

Zacznijmy od podstaw i „rozbierzmy” przestrzeń biurową open space na części pierwsze.

Jak zaaranżować open space w biurze?

Zalety. Aranżacja biura typu open space jest dla pracodawcy bez porównania mniej skomplikowana i mniej kosztowna, niż biur z osobnymi gabinetami dla pracowników. Wymaga wykorzystania mniejszej ilości mebli i akcesoriów, żeby uzyskać optymalne warunki dla użytkowników przestrzeni. Kolejną niekwestionowaną zaletą jest współpraca, która dla osób siedzących w niezbyt dalekich odległościach jest o wiele łatwiejsza, niż maszerowanie od gabinetu do gabinetu. Jak wykazały badania, zespoły pracujące w takich biurach są bardziej efektywne, a zadania, które wymagają interakcji, wykonywane są przez nie znacznie sprawniej. Pracownicy w takich zespołach są również znacznie lepiej zintegrowani, co również pozytywnie wpływa na wydajność pracy.

Wady. Choć walory są ważne dla pracodawcy, a i korzyści dla pracowników wydaje się wcale nie brakować, biuro typu open space ma także minusy. Przede wszystkim organizacja tego typu przestrzeni wymaga lokalu o sporym metrażu. Wiele dostępnych biurowców wciąż oferuje biura z podziałem na gabinety, szukanie odpowiedniego lokalu może więc nie być najłatwiejsze. Problematyczny może być również hałas – wielu pracowników w jednym miejscu generuje spory szum, który niektórym z nich może przeszkadzać w pracy. Kłopotliwy może być również odpowiedni podział przestrzeni w biurze open space. Mimo wszystko bowiem, pracownicy potrzebują odpowiednio zaaranżowanych miejsc na chwilę odpoczynku, zjedzenie posiłku czy odbycie spotkania z kontrahentem. Każdy z tych problemów można jednak z powodzeniem rozwiązać – podpowiadamy jak.

Open space w biurze – higiena i ergonomia pracy

Jak zaaranżować open space w biurze?

Biurka. Według przeprowadzonych badań, największą efektywność można uzyskać, ustawiając biurka zgodnie z potrzebą podziału. Formuła polega na rozdzieleniu pracowników na mniejsze zespoły – zwykle zadaniowe i stworzenie obszarów dla każdego z nich. Pracownicy w obrębie swojego zespołu mogą siedzieć blisko siebie, dzięki temu mogą sprawnie się komunikować, nie zakłócając pracy innych zespołów. Ustawienie biurek musi być naturalnie dopasowane do dostępnej przestrzeni. Sklepy meblowe oferują specjalne rozwiązania – systemy meblowe open space, które bez trudu umożliwią uzyskanie pożądanego efektu.

Hałas. Mimo, że nikt w biurze nie krzyczy, przy wielu osobach, które pracują w jednym pomieszczeniu, nie da się uniknąć szumu. Można jednak nad nim zapanować, a dostępnych metod jest kilka. Po pierwsze, podłoga w biurze open space powinna być pokryta porządną wykładziną. To skutecznie redukuje poziom natężenia dźwięków. Po wtóre, pomiędzy poszczególnymi zespołami można umieścić niskie ścianki działowe – specjalne ekrany akustyczne, które również bardzo skutecznie obniżają poziom hałasu. Po trzecie, jeśli to wciąż za mało, na ścianach również można umieścić ekrany akustyczne, które dodatkowo wyciszą pomieszczenie.

Strefy. Stanowią bardzo istotny element każdego biura open space. W przestrzeni wydzielona musi zostać strefa, która umożliwi spotkania z klientami. Nie musi to być osobne pomieszczenie, ale wyodrębnione miejsce, w którym będzie można spokojnie poprowadzić rozmowę. Kolejną bardzo istotną strefą, jest miejsce do relaksu. Pracownicy powinni dysponować cichym zakątkiem z wygodną kanapą lub fotelami, gdzie w spokoju będą mogli naładować baterie w czasie przerwy lub udać się na kilka chwil, żeby pomyśleć o kwestiach wymagających szczególnego skupienia.

Odpowiednie rozplanowanie biura

Jak zaaranżować open space w biurze?

Powierzchnia biurowa na jednego pracownika to bardzo istotny element, dla którego wytyczne określa Kodeks pracy. Ma oczywiście znaczenie również dla wygody pracowników i możliwości swobodnej pracy.

BHP ile metrów na pracownika? Dla jednego pracownika przewidziane być powinno minimum 13 m3 objętości oraz 2 m2 podłogi. Jeśli metraż pomieszczenia na to pozwala, nic oczywiście nie stoi na przeszkodzie, aby uwzględnić większą przestrzeń. Ta, wytyczona przez przepisy, z powodzeniem jednak wystarczy do tego, aby pracować w komfortowych warunkach.
 

Ocena post

Category: PoradyWszystkie wpisy

Tags:

Article by:ErgoExpert